E-commerce predstavuje okruh vzťahov, ktoré zahŕňajú ponuku a predaj tovarov a služieb prostredníctvom elektronických komunikačných prostriedkov. Ide najčastejšie o zmluvy medzi podnikateľmi (B2B alebo Business to Business) alebo zmluvy medzi podnikateľom a spotrebiteľom (B2C alebo Business to Consumer).
Medzinárodné aspekty e-commerce
Na úrovni EÚ bolo prijatých niekoľko smerníc a nariadení, ktorých zmyslom je harmonizovať právnu úpravu v členských štátoch EÚ do tej miery, aby rozdiely v právnej úprave členských štátov neboli na škodu rozvoju spoločného trhu.
Miesto rozhodovania sporov je v rámci členských štátov EÚ určované na základe nariadenia Rady (ES) č. 44/2001 z 22. decembra 2000 o právomoci a o uznávaní a výkone rozsudkov v občianskych a obchodných veciach (Nariadenie Brusel I).
Určenie práva rozhodného pre vzťahy s medzinárodným prvom je upravené v dvoch rôznych nariadeniach. V prvom rade ide o nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 593/2008 zo 17. júna 2008 o rozhodnom práve pre zmluvné záväzky (Rím I), ktoré určuje voľbu práva pre zmluvné záväzkové vzťahy. A v ďalšom ide o nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 864/2007 z 11. júla 2007 o rozhodnom práve pre mimozmluvné záväzky (Rím II), ktoré určuje voľbu práva pre tzv. mimozmluvnú zodpovednosť (zodpovednosť za vadu výrobku, porušenie autorských práv, nekalosúťažné delikty).
Naše právne služby pri elektronickom obchode
V rámci e-commerce poskytujeme našim klientom nasledujúce právnej služby:
- všeobecná informačná povinnosť poskytovateľa
- zmluvy uzatvorené prostredníctvom elektronických zariadení
- vylúčenie zodpovednosti poskytovateľa služby
- elektronická identifikácia fyzických a právnických osôb
- pravidlá pre dôveryhodné služby, najmä elektronické transakcie
- značka dôvery EÚ pre kvalifikované dôveryhodné služby
- elektronické podpisy
- elektronické pečate
- elektronické časové pečiatky
- elektronické dokumenty
- elektronické doručovacie služby pre registrované zásielky
- spracúvanie osobných údajov
- spôsob a postup používania elektronického podpisu v obchodnom styku
- autentifikácia webových sídiel
- ochrana spotrebiteľa
- práva spotrebiteľa
- povinnosti predávajúceho
- uvádzanie výrobkov na trh a poskytovanie služieb
- nekalé obchodné praktiky
- klamlivé konanie a klamlivé opomenutie
- agresívne obchodné praktiky
- kódex správania
- informačná povinnosť
- označovanie výrobkov cenami
- reklamačný poriadok
- neprijateľné podmienky v spotrebiteľských zmluvách
- všeobecné obchodné podmienky
- platobné, dodacie podmienky
- podmienky vypovedania zmluvy
- podmienky a spôsob reklamácie
- súhlas s ukladaním alebo získavaním prístupu k tzv. cookies
- správne a nesprávne nastavenie súhlasu s cookies
- správny dizajn cookies lišty
- zákonnosť spracúvania osobných údajov
- ochrana osobných údajov
- zásady spracúvania osobných údajov
- podmienky poskytnutia súhlasu so spracúvaním osobných údajov
- spracúvanie osobitných kategórií osobných údajov
- poskytované informácie, ak osobné údaje sú získané od dotknutej osoby
- právo na prístup k osobným údajom
- oprava, vymazanie a obmedzenie spracúvania osobných údajov
- právo na prenosnosť, právo namietať a automatizované individuálne rozhodovanie
- povinnosti prevádzkovateľa pri uplatňovaní práv dotknutej osoby na ochranu osobných údajov
- prenos osobných údajov do tretej krajiny alebo medzinárodnej organizácie
- dokumentácia GDPR
- kódex správania, certifikát, akreditácia
- zastupovanie v konaní o ochrane osobných údajov